Rebeccas resedagbok del 1: Okinawa huvudön

okinawa

Idag tog vi morgonflyg till Naha för att börja vårt Okinawa-äventyr! Efter en bekväm flygresa i ett stort, modernt plan ankom vi till Naha flygplats, där vädret var perfekt, ca 25 grader varmt och soligt. Därifrån åkte vi med hyrbilsföretagets gratis shuttebuss till hyrbilskontoret, hämtade ut vår bil, och körde direkt till vår första anhalt på Okinawa: Gangala-dalen, en bilresa på ca 30 min.

Gangala-dalen är känd för sina “vandrande träd”! Man kan endast se träden genom att gå med på en guidad tur, som måste förbokas. För dem som inte kan japanska finns audioguide.

Vår guide var mycket entusiastisk och kunnig och berättade för oss om Gangala-dalens historia, och hur det kan komma sig att träden kan ”gå”. Grenarna på träden växer nedåt, och när en gren nått marken blir den till en ny rot, varifrån nya grenar växer. På så sätt kan träden i dalen förflytta sig!

Nästa stopp denna dag var Shurijo slott. Här guidades vi av en trevlig ung tjej som berättade om slottets historia. Från 1400-talet till slutet av 1800-talet var Okinawa-öarna ett eget kungarike, Ryukyu kungadöme. När kungariket hade gäster från andra länder, t ex Kina, var det viktigt att kunna imponera på dem och visa sin rikedom. Shurijo slott byggdes som besöks- och övernattningsplats för fina utländska gäster. Det slott som står här idag är en efterkonstruktion, då originalbyggnaden varit utsatt för både eldsvåda och bomber.

Ps. Det ser ut som ett fruktansvärt åskmoln på bilden, men det var inget oväder!

Vidare berättade vår guide att då slottet är under uppbyggnad, måste det hela tiden underhållas, och att det därför av japaner fått smeknamnet ”Shuurijo slott”. (Shuri var huvudstaden i Ryukyu-kungadömet, och namnet syftar endast på området där slottet står. Shuuri med långt u-ljud betyder ”under konstruktion”.)

När vi ändå var i närheten passade vi på att promenera till gammalt bostadsområde i närheten. Detta område karaktäriseras av gamla, traditionella hus och stenbelagda gator och murar.

Det såg verkligen ut som vi hade föreställt oss Okinawa. Vissa gator var otroligt smala och branta, men ändå var de tvåfiliga! Vi var glada att vi lämnde bilen vid Shurijo!

Ett Gangala-träd mitt i gatan!

Detta fick avsluta vår första dag på Okinawa. Efter att ha kört bil i samtliga 47 prefekturer i Japan, kan jag konstatera att Okinawa-borna är de som är bäst på att hålla hastigheten, och kör generellt lugnare än folket ”norrut”!

Nästa dags resmål ligger en bit upp på Okinawa-ön: Kourijima-ön, en liten ö med omkrets på ca 6 km. Det som gör ön speciell och populär bland turister och japanska par är två stenar en bit ut i havet som är formade som hjärtan.

Bron till själva ön är ca 2 km lång, och att åka runt själva ön tar ca 10 min utan stopp.
På vår korta resa runt ön passerade vi bland annat detta romantiska café – helt i rosa!

Vi åkte också förbi en badstrand med lugnt vatten ganska nära bron över till ön, dock så var det inte badsäsong så vi skippade att doppa oss. I stället åkte vi vidare Churaumi akvarium! Vår första tanke var att det var mycket större än vi hade trott!

Akvariet är byggt i flera våningar under jord. På entréplan kan man se fiskar som lever nära vattenytan, och på våningarna längre ner finns fiskar som lever på djupare vatten.

Vi gick med på en guidad tur vid den största tanken, där guiden berättade bland annat att vattnet där kommer ouppvärmt direkt från havet. Här är taket genomskinligt, för att djuren ska kunna veta när det är dag och natt. I denna tank bor bland annat hajarna och mantor.

Efter en lunch åkte vi vidare söderut, och stannade till på en liten ö vid namn Sesoko, närmare bestämt dess strand Sesoko Beach. Jag hade blivit tipsad av en japansk kompis om att denna strand var väldigt vacker – och det visade sig stämma! Vi badade och snorklade bland korallrev och färgglada fiskar, innan vi fortsatte tillbaka till Naha.

Kvällen avslutades på en lokal izakaya med traditionell okinawansk livemusik och sång, samt Awamori, klassisk okinawansk ”vodka” fast mycket sötare…
Videon är tagen med mobilkameran, men hoppas att känslan förmedlas :)