Rebeccas resedagbok del 3: Taketomi

Idag tog vi morgonfärjan tillbaka till Naha, och fortsatte direkt till flygplatsen för färd vidare mot Ishigaki! När vi landat på den lilla flygplatsen på Ishigaki tog vi bussen in ner till centrum och checkade in på vårt hotell, sedan fortsatte vi ner på stan för lite fönstershopping. Kvällen avslutades med yakiniku. Det blev en dag av transport helt enkelt, men dagen efter var det fullt ös igen!

På morgonen nästa dag var det molnigt, men temperaturen låg strax under 30 så det var bara skönt. Vi gick ner till färjeterminalen och tog båten över till den lilla ön Taketomi, endast 15 minuter med färja. Det vi slogs av var att ön var så färggrann! Överallt växer blommor och husen är alla byggda på traditionellt Ryukyu-manér.

När vi kom fram fanns bussar som väntade på att ta turister till olika populära aktiviteter, som cykeluthyrning och att åka vagn dragen av vattenbuffel.

Vi valde att hyra cyklar och gav oss genast av till Kaiji beach – känd för sina stjärnformade sandkorn! Dessa var dock svårare att hitta än vad vi trodde, men vi lyckades leta rätt på ett par!

Vi fortsatte till Kondoi beach, där man till skillnad från på Kaiji beach kan bada.

Här var det långgrunt med mjuk sandstrand och klarblått vatten.

När vi ätit lunch lämnade vi tillbaka cyklarna och promenerade i centrala delen av ön. Vi besökte bland annat ön utsiktstorn, Nagomi tower, sedan tog vi färjan tillbaka till Ishigaki, varifrån vi åkte vidare till vårt hotell.