Rebeccas resedagbok del 5: Iriomote

Efter våra äventyr på Ishigaki tog vi idag färjan över till Iriomote! Denna ö besår till över 80% av djungel, så här finns goda möjligheter till vandring bland tropisk skog och vattenfall. Här finns flera exotiska djur, bland annat den utrotningshotade Iriomotekatten (Iriomote yamaneko), av vilken det finns mindre än 100 individer kvar i världen.

När vi kommit fram till hotellet och checkat in hyrde vi cyklar och gav oss av mot Urauchi-floden för att vandra i djungeln! Vi cyklade ner till färjeterminalen varifrån vi tog den lilla färjan längs floden.

På grund av att det var lågsäsong var vi väldigt få i båten, så kaptenen fick be oss att sprida ut oss i båten för att den inte skulle börja luta åt sidan!

När vi köpte biljetter till färjan blev vi tillfrågade om vi ville låna gummistövlar – vi sa nej, vilket vi skulle få ångra… Eftersom vandringsleden gick genom djungeln var det väldigt blött på vissa delar.

Vi valde att vandra till de två vattenfallen Mariyudu och Kanpirei.

Jag rekommenderar att man tar med sig mycket vatten samt en lunchlåda! Vid Kanpirei finns en fin, öppen plats att sitta och äta sin lunchlåda vid floden, innan man vänder tillbaka. Glöm inte att höra er för om när färjorna går, då båten inte går så ofta.

Nästa dag hade vi bokat en heldag med privatguide för att paddla längs Hinai-floden och vandra till det 54 meter höga vattenfallet Pinaisara. Då vi redan hade paddlat tillsammans tidigare på Ishigaki var det givet att jag skulle sitta bak och styra.

Vattnet var lugnt, det var vindstilla och solen sken men det var inte för varmt – en perfekt dag att ge sig ut på äventyr!

Vi paddlade i ca 45 min längs floden för att komma fram till vandringsledens början, sedan gick vi ca 45 min till vattenfallet. Väl framme började vi med att gå uppåt för att se vattenfallet från berget, det var väldigt brant och både jag och min man blev andfådda! Vår guide däremot, som var i 60-års-åldern, gick uppför utan ansträngning. Han berättade att han gjorde denna vandring varje dag under högsäsong!

På toppen gjorde guiden lunch åt oss – han hade med sig ett spritkök där han lagade yayaema ramen, som han serverade i porslinsskålar! Vi kände oss ännu svagare när vi insåg att han hade burit allt detta hela vägen upp utan att bli andfådd!

Efter lunchpausen gick vi samma väg ner, för att sedan vandra vidare till foten av vattenfallet. Där fanns en liten sjö där vi badade och svalkade av oss inför paddlingen tillbaka.

På vägen till nedre delen av vattenfallet passerade vi dessa träd med mycket speciella rötter. Då det inte finns så mycket jord för träder att fästa rötterna i, har dessa träd utvecklat en annan taktik! De har sina rötter ovan jord för balans.

Vår sista utflykt på Iriomote var till den lilla, lilla ön Barasu! Denna ö är en av två i hela världen som består helt av koraller (den andra ligger i Australien).

Vi åkte ut till ön med en guide, och vi var de enda som var med på turen idag, så vi hade guiden och ön för oss själva!

Den lilla ön av korall

Då vi bokade utflykten tänkte vi mest att det var roligt att besöka en så unik ö, men väl på plats upptäckte vi att korallreven kring ön var helt fantastiska, och fulla av fiskar och havssköldpaddor.

Tack för att ni tagit del av min resedagbok! Jag hoppas att jag kunnat bistå med lite tips och råd inför en Okinawa-resa. Ska man vara på huvudön och tillbringa några dagar där rekommenderar jag att man har hyrbil då kollektivtrafiken inte är så utvecklad på ön. Detsamma gäller för Ishigaki. Den ön som var lättast att köra på var Ishigaki, då det inte finns några motorvägar och nästan alla vägar är 40 km/h. Jag upplevde också att folket på Okinawa-öarna körde lugnare än de på huvudöarna. Vi reste i slutet av april, precis innan Golden Week, och generellt var det ca 25–30 grader om dagarna. Vattnet hade inte hunnit bli helt uppvärmt, men det går utmärkt att bada och snorkla utan att frysa även utan våtdräkt.
Generellt sa guiderna att just denna period är den bästa att besöka Okinawa-öarna då det är varmt men inte fuktigt, och det är inte så många turister. Tack vare detta hade vi på alla våra utflykter guiderna helt för oss själva!
Är man t ex en barnfamilj rekommenderar jag sol och bad på Tokashiki, då det är lugnt och barnvänligt. Är man t ex ett par som vill ha en lite mer äventyrlig semester rekommenderar jag Ishigaki och Iriomote för att vandra, paddla, snorkla etc.