Ni har väl inte missat att vi på Japanspecialiten börjat sälja kombinationsresor i Korea! :) Inför detta passade jag på att besöka Korea för att prova på att bila. Jag har rest med bil i alla Japans 47 prefekturer, så nu var jag väldigt nyfiken på hur det skulle bli att köra i Korea!

Hahoe Village

Målet med min resa var att besöka och utforska Hahoe Village, en vacker koreansk by känd för sina otroligt fina gamla hus. Denna by blev UNESCO-listad 2010 för sin välbevarade kultur och arkitektur där jag skulle sova i en hanok, ett traditionellt koreanskt hus.

Min hanok låg mitt i Hahoe Village.

Här fanns en jättesöt ”vakthund” som hälsade på gästerna när de kom. Otroligt söt!

Det finns väldigt många brandsläckare överallt, vilket man kan förstå då husen är otroligt värdefulla men också består till stor del av trä.

För att besöka byn måste man köpa biljett, det gör man bredvid turistinformationen. Det kostar ca 5000 KRW, ca 50 kr, även om man bor i byn.

Att huset var gammalt märktes väl på arkitekturen – man fick huka sig för att komma in då dörren var så låg!

Rummet var litet men mysigt och jag sov på traditionellt koreanskt vis på en futon-madrass på härligt uppvärmt golv. Detta var mycket bekvämare att jag hade trott, jag sov så varmt och gott!

Toalett och dusch fanns i byggnaden mitt emot.

De som ägde boendet var ett jättegulligt äldre koreanskt par. Frun var väldigt trevlig och kunde bra engelska, och hjälpte mig att hitta en restaurang där jag kunde äta middag och höll mig även sällskap hela tiden. Min middag bestod av en stor skål nudelsoppa samt flera små sidorätter på koreansk vis.

Min värdinna berättade att hon för sju år sedan faktiskt hade besökt Stockholm av alla platser! Dock så hade reseupplägget varit i den klassiska asiatiska stilen där man ska besöka alla länder i Norden under ett par dagar, så hon fick därför inte så mycket tid i Stockholm, men önskar att åka tillbaka dit någon gång. :)

Nästa morgon bestämde jag mig för att gå upp riktigt tidigt för att utforska området. Då Hahoe Village är omringad av berg låg en lätt dimma runt över byn, det var otroligt vackert och stämningsfullt. Det enda jag kunde höra så här tidigt på morgonen var tupparna som hade vaknat till, haha. Byn var så lugn och harmonisk, och när jag promenerade omkring bland de gamla byggnaderna kändes det nästan som om jag åkt tillbaka i tiden!

När solen började gå upp vid sjutiden lystes byn upp i vackert morgonsken, och jag gick tillbaka till boendet för att äta frukost! Frukosten kostar bara 5 000 KRW, ca 50 kr, och då fick jag allt detta serverat vid rummet av min värdinna!

Jättesött gott te, frukt, kokt ägg, koreanska riskakor man doppar i honung, och sötpotatis som hennes man själv hade odlat i trädgården. Det var otroligt mysigt att njuta av denna frukost i morgonskenet samtidigt som jag skrev i parets gästbok. Här har folk skrivit sedan lååång tid tillbaka!

Mätt och belåten bestämde jag mig för att ta mig till turistinformationen för att ta reda på vad mer som kan ses i närheten.  Då Hanok Mask Museum öppnar först kl. 9:40 hade jag tid till att åka på en snabbvisit till Buyongdae Cliff, ca 15 min bort med bil.

Man får promenera ca 10 min från parkeringsplatsen uppför en backe.

Här var alla skyltar på koreanska men jag antog att skylten med kamera var rätt vilket det var, haha. Håll utkik efter skylten ovan!

Från utsiktsplatsen hade man en väldigt vacker utsikt över hela Hahoe Village.

Man ser även floden som gett namn åt byn (Hahoe 河回, ungefär ”floden som återvänder”)

Efter att ha njutit av utsikten begav jag mig till Hahoe Mask Museum. Här finns utställningar över de traditionella Hahoe-maskerna som använts vid ceremonier, ritualer och danser i århundraden. Man kan även se masker från andra delar av världen i de fem övriga salarna.

Om man har tid rekommenderar jag även att man går på Hahoe Mask Dance för att få se maskerna användas! Med biljetten in till Hahoe Village kostar varken Hahoe Mask Museum eller Hahoe Mask Dance något extra. Då dagens föreställning började först kl. 14 fick jag nöja mig med att se på Youtube för att sedan bege mig vidare.

Nästa stopp blev Dosan Seowon, en gammal privat akademi för studier i Konfucius lära. Bland byggnaderna finns bland annat studierum, studenternas bostäder och trädgård. Konfucianismen märks än idag tydligt i det sydkoreanska samhällets strikta hierarkier.

Dosan Seowon ligger avskilt i naturen och då jag åkte i början av november var höstloven i full ”blom” i gult, orange till rött. En väldigt vacker plats!

Det sista stoppet innan min resa till Incheon Airport var de ”Eight Scenic Views of Danyang”, känt för sina många vackra klippformationer.

Här kan man även åka på en liten båttur!

Vill ni läsa mer om hur det var att köra bil i Sydkorea kan ni göra det här.