Hur vi jobbar – vår bokningsprocess från tanke till resa!

Vad roligt att du är intresserad av att boka en resa till Japan med oss!


Här har vi sammanställt en guide för att du ska få en överblick över hur vår bokningsprocess går till.

1) Skicka förfrågan via hemsidan

Oavsett om du vill komma in på möte för att diskutera resans upplägg eller redan vet vad du vill ha, måste du skicka in en förfrågan via vår hemsida. Vi behöver informationen som efterfrågas där för att kunna börja arbeta med din förfrågan. Var mycket noggrann med stavningen av samtliga namn enligt pass!
På grund av GDPR-reglerna måste vi även ha ditt godkännande att samla in dina personuppgifter, och detta godkänner du på förfrågan-sidan.

2) Få svar med flygförslag

Inom ett par dagar efter att du skickat in din förfrågan kommer du att få svar från oss. Vi börjar alltid med att boka flyg enligt de önskemål du angett i din förfrågan, för att säkra datumen. Det är viktigt att du angett samtliga resenärers namn exakt enligt pass i din offertförfrågan, då dessa namn kommer att stå på flygbiljetterna. Vi kan inte ge något pris innan vi bokat boenden, och innan vi gör detta vill vi att du godkänner flygförslaget, då bokningen av boenden är beroende av ut- och hemresedatum.

3) Vi skapar en offert

När du godkänt flygtider och datum går vi vidare och bokar boenden. Har du speciella önskemål/förutsättningar som kan påverka valet av boende (att bo högt/lågt, västerländska sängar på värdshus, specialkost, tatueringar etc.) är det viktigt att du meddelar det i samband med godkännandet av flygförslaget.
Vad som ingår i offerten beror såklart på dina önskemål, men vanligtvis ingår flygbiljett, boende, transfer, tågbiljetter och utflykter. Exakt vad som ingår i just ditt fall specificeras på din offert, där även priset framgår.

4) Läs igenom och godkänn offerten

När du mottagit din offert per mail har du vanligtvis en vecka på dig att godkänna den. Läs igenom offerten noga och kontrollera att namn, datum, tider etc. stämmer överens med vad du och din kontaktperson kommit överens om. Skulle det vara något du anser inte stämmer bör du meddela detta snarast så att din kontaktperson kan uppdatera offerten och återkomma. När du sedan är nöjd skickar du ett mail till din kontaktperson att du godkänner offerten, och får en faktura på resans kostnad. Vill du förboka sittplatser på flyget är det bra om du meddelar detta nu så att den kostnaden kan inkluderas i fakturan.

5) Betala handpenning

Handpenningen är 20% av resans pris och är ej återbetalningar. Den ska vanligtvis betalas inom 14 dagar. Är det mycket kort till avresa kan det hända att du ombeds betala in hela resans belopp på en gång.

6) Förboka sittplatser

Många har specifika önskemål vad gäller sittplatser på flygresorna, speciellt långflygningarna. Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om platsbokning.

– Hur går jag tillväga för att förboka sittplats på flyget?
– Meddela din kontaktperson att du önskar boka platser, så återkommer denne med en platsöversikt och förslag på placering enligt ditt önskemål. Observera att för att en platsbokning ska kunna göras krävs det att vi tagit emot handpenningen. Efter att platsbokningen skett är biljetten endast ändringsbar mot en avgift.

– Är jag garanterad min sittplats?
– Nej, du är aldrig garanterad en specifik plats. Flygbolaget har rätt att flytta om i kabinen som de anser krävs. Det förekommer även att det sker ett byte av flygplanstyp (t ex från 2-4-2-sittning till 3-3-3-sittning, vilket kan innebära att flygbolaget flyttar om i kabinen. Dessa förändringar är som tur är ganska ovanliga.

– Är datumen för ut- och hemresa ändringsbara utan avgift?
– Våra biljetter är i de allra flesta fall ändringsbara mot kostnaden för mellanskillnaden fram till ca 1 månad före avresa. Undantag kan dock finnas, t ex om det är mycket kort till avresa. Har du förbokat sittplatser är biljetterna ändringsbara endast mot en kostnad motsvarande ändringavgift och mellanskillnaden. Prata med din kontaktperson.

– Måste jag förboka en sittplats?
– Nej, självklart går det bra att inte förboka någon sittplats, och sedan välja en plats gratis vid incheckning online eller på flygplatsen.

7) Vänta…

När vi fått in din handpenning är offerten slutgiltigt bekräftad och avtalet ingått. Nu återstår att vänta tills avresedatum närmar sig. Beroende på hur långt det är till avresa kan det gå flera månader utan att du hör något från oss (men självklart är du välkommen att kontakta oss under tiden!)

8) Betala slutlikvid

Senast sex veckor (42 dagar) innan avresa ska hela resans belopp synas hos oss. Sätt gärna din betalning på ”kö” i din internetbank så att du inte missar att betala, speciellt om betalningen ligger flera månader fram i tiden.

9) Ta emot och kontrollera dina resehandlingar

Ca tre veckor innan avresa får du hem dina resehandlingar per post. Gå igenom dem noga och kontrollera att alla namn, datum, tider etc. stämmer. Om något skulle vara felaktigt eller om du har några frågor om dokumenten bör du kontakta din kontaktperson snarast!

10) Njut av din Japanresa!

Grattis, du är nu på väg till Japan! Skulle du ha några frågor under resans gång kan du självklart höra av dig till oss. Vi önskar dig en trevlig resa!